Revelge : Lieder aus Des Knaben Wunderhorn

Gepost op

Meestal hoor je ze met orkestbegeleiding, Mahlers liederen die zijn samengebracht onder de kop Des Knaben Wunderhorn. Maurice Lammerts van Bueren, die hier tekent voor de pianobegeleidingen van de collectie, heeft de partituur zo goed in zijn hoofd, dat hij je moeiteloos kan laten geloven dat je naar een hobo of een groep strijkers zit te luisteren. Dat is de eerste reactie op de cd Revelge.

Ook de zangsolisten zijn een verrassing. Sven Weyens en Esther Kuiper zijn nog maar in kleine kring bekend, maar dat gaat ongetwijfeld veranderen. Weyens koos pas voor een zangcarrière nadat hij als solist was afgestudeerd. Hij speelt nog altijd in het Residentie Orkest, maar met zijn strakke bas-bariton zal hij zijn weg als zanger wel vinden. Ook Esther Kuiper maakte een omweg. Pas na een start als jazzzangeres koos ze voor klassiek – met haar rijke sopraanstem weet ze haarfijn te duiden waar Mahlers liederen over gaan.

Biëlla Lutmer – De Volkskrant, 23 november 2018

Clara Schumann en haar Pianotrio in g kl.t.

Gepost op

Schrijvend aan de programmatoelichting voor het concert van het Van Baerle Trio las ik in de biografie van Robert Schumann door John Worthen geschreven. Een lijvig boek dus ik zocht op het werk waar ik een toelichting bij wilde schrijven en las zo hier en daar een bladzijde uit het leven van Robert. Gaandeweg vond ik het intrigerend toen ik doorkreeg dat zijn vrouw Clara èn moeder van 8 kinderen èn concertpianiste èn componiste èn vrouw van een man die de nodige aandacht trok. Haar pianotrio schreef ze in hetzelfde jaar als het eerste of middelste pianotrio (ja zoek dat maar eens uit) van haar man. Het jaar dat ze 28 werd en waarbij ze zelf op haar verjaardag achter de piano zat om het pianotrio van haar man in première te brengen. Het jaar dat zij ook haar vierde kind en eerste zoon Emil, verloor. Daarna zou ze nog 4 kinderen krijgen en op haar 36e jaar weduwe worden.

Tijdens het Alba Rosa Viva! Festival is het Pianotrio in g, op.17 van Clara Schumann te horen door Thomas Beijer (piano), Ella van Poucke (cello) en Niek Baar (viool).

Leden van het LSO (London Symphony Orchestra) gaven een interessant college rondom het pianotrio van Clara Schumann dat ik hier graag wil delen:

Tristan Keuris en de citroenpers

Gepost op

Met trots melden we dat de muziek van Tristan Keuris deze vrijdag weer in Bussum klinkt. Het Van Baerle Trio speelt het Pianotrio van Keuris tussen werken van Beethoven en Schumann.

Tristan Keuris (1946 -1996) was één van de weinige naoorlogse Nederlandse componisten die ook tot ver over de landsgrenzen bekendheid genoot. Hij schreef muziek in een heel herkenbare en persoonlijke stijl met een fascinatie door de uitdrukkingskracht  van een tonaal akkoord. De tonaliteit is zó met onze natuur verbonden, heeft een zó sterke psychologische werking, dat we daar niet omheen kunnen. Een tonaal akkoord staat volgens hem als een huis, is het fundament van een compositie. En een akkoord wil altijd wat, wil altijd ergens naar toe. Een componist kan ervoor kiezen dit oergegeven te negeren, maar om de reactie van de luisteraars kun je niet heen: iedereen hoort of een stuk bedroefd, geagiteerd of vitaal is, aldus Keuris die zijn componeren ook krachtig samenvatte met de opmerking ; ‘Ik heb de gewoonte om een akkoord met klinkkracht onder de citroenpers te leggen’.

Het Van Baerle Trio toert al enige tijd succesvol rond met dit programma. Het programma is al in het Zondagochtend Concert te horen geweest en zal ook binnenkort weer voor Radio 4 worden opgenomen maar het stuk ‘live’ in de zaal horen geeft toch een extra dimensie.

Kom vrijdag 16 november naar de Spieghelkerk in Bussum en reserveer nu kaarten via ons secretariaat.

Foto © Friso Keuris

 

Ed Spanjaard en Esther Kuiper

Gepost op

Dirigent Ed Spanjaard dirigeerde het Nieuw Ensemble op 25 november 1984 met een heel eigentijds programma in het Stadhuis van Naarden. Een kleine dertig jaar later, op 21 februari 2014, zong Esther Kuiper met het Floreal Strijkkwartet daar Il Tramonto van Ottorino Respighi. Deze kerst zijn ze samen te horen tijdens het NPO Radio4 Kerstconcert.

Ed Spanjaard dirigeert het Groot Omroepkoor en een ensemble uit het Radio Filharmonisch Orkest in o.a. feestelijke muziek van Bach en Bruckner en het Oratorio de Noël van Saint-Saëns. Natuurlijk ontbreken de meezingers niet!

Johann Sebastian Bach – Jesu bleibet meine Freude uit Cantate 147 ‘Herz und Mund und Tat und Leben’
Johann Sebastian Bach – Delen 3 en 4 uit Pastorale BWV 590
Hendrik Andriessen – Magnificat
Anton Bruckner – Christus factus est
Anton Bruckner – Virga Jesse
componist anoniem – Eer zij God in onze dagen
Camille Saint-Saëns – Oratorio de Noël
Felix Mendelssohn – Hark the herald angels sing

Datum: vrijdag 22 december 2017
Live vanuit de Domkerk te Utrecht
Tijd: 20.15 – 22.30 uur

De plaatsen voor het NPO Radio 4 Kerstconcert zijn inmiddels vergeven. Heb je geen kaarten kunnen bemachtigen? Het concert wordt live uitgezonden op NPO Radio 4 en via NPO Radio4

Babylon Quartet

Gepost op

Op zaterdag 25 november om 14.00 uur speelt het Babylon Quartet in de serie Noorderkerkconcerten, de kleine zaal naast de Boerenmarkt in hartje Amsterdam.

Het Babylon Quartet is een jong en gepassioneerd strijkkwartet dat keihard aan hun weg naar de internationale top timmert. Binnen een jaar na hun oprichting sleepten ze al de eerste prijzen in de wacht en debuteerden ze in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. In de Noorderkerk spelen ze een programma met Beethoven en Britten.

Noa Wildschut

Gepost op

Het is D-day voor Noa Wildschut schrijft De Volkskrant. De 16-jarige violiste uit Hilversum die in maart 2015 in het Stadhuis van Naarden een schitterend recital gaf met werken van Schubert, Franck en Ravel heeft haar debuut CD met werken van Mozart uitgebracht en de documentaire over haar en haar muzikale familie gaat in première.

Lees hier het volledige Volkskrant interview

 

Elly Ameling

Gepost op

TERUG OP DE RADIO

Sopraan Elly Ameling (1933) maakte haar debuut in haar geboortestad Rotterdam in 1953. Er volgde een opvallend artistieke carrière waarin ze over de gehele wereld bewonderd wordt. Op 26 november 1965 was ze horen in het Stadhuis van Naarden. Ze zong die avond liederen van Frank Martin die haar ook begeleidde op de piano. In 1996 nam ze afscheid van het concertpodium maar bleef nog regelmatig masterclasses geven.

Zaterdag 9 september is Elly Ameling te gast bij Hans Haffmans. De uitzending is hier te beluisteren

 

Iris Juda

Gepost op

Violiste Iris Juda speelde op 16 maart 1984 samen met pianist Yeon Ean Mei sonates van Mozart, Debussy en Brahms.

In 1988 kwam ze in onze serie terug met het Hanson Strijkkwartet in werk van Haydn, Ravel en Brahms.

In 1971 won ze, samen met Jaap van Zweden, het vioolconcours voor jonge amateurs.

Na de middelbare school ging ze naar het Conservatorium van Amsterdam. Ze studeerde viool bij haar vader Jo Juda, Herman Krebbers en in Salzburg bij Sandor Végh.

In 1978 werd ze geselecteerd voor het nieuw opgerichte European Community Youth Orchestra (ECYO). Toen in 1981 een leeftijdsgrens van 23 jaar werd ingevoerd, richtte ze, samen met andere leden van het ECYO, het Chamber Orchestra of Europe (COE) op, waar ze nog steeds in speelt.

Tegenwoordig speelt ze ook altviool en is ze aanvoerder daarvan in het kamerorkest Camerata Salzburg. Samen met haar man, de Oostenrijkse violist Lukas Hagen (bekend van het Hagen Quartett) zette ze in 2004 het volks- en kamermuziekfestival “Hagen Open Festival” op, dat jaarlijks plaatsvindt in het kasteel van Feistritz in de buurt van Wenen. Juda speelde onder andere in het Koninklijk Concertgebouworkest en het Lucerne Festival Orchestra

Van 19 t/m 22 juli is Iris Juda samen met o.m. Simone Lamsma, Candida Thompson en Arthur & Lucas Jussen te horen tijdens het festival van Harriet Krijgh. Dat festival Harriet&Friends vindt plaats in Burg Feistritz

Cora Canne Meijer

Gepost op

Mezzosopraan Cora Canne Meijer (*1929) zong twee keer in de serie Stadhuisconcerten. In 1964 met Liesbeth Rümke-Hoppen op piano in liederen van o.m. Purcell, Schubert, Wolf, Debussy en Granados. In 1981, toen ze al lang en breed ook in Nederland was doorgebroken als operaster en zangpedagoge zong ze samen met sopraan Hanneke van Bork en pianist George van Renesse solorepertoire en duetten van o.m. Mendelssohn, Massenet en Rossini.

Ze debuteerde in 1950 bij de Nederlandsche Opera en zong eerst wat kleinere rollen maar al snel ook Cherubino in ‘Le Nozze di Figaro’. Met die rol zou ze in 1957 naam maken in Glyndebourne waarna ze enkele jaren in het buitenland verbleef. Pas in 1971 maakte zij haar grote doorbraak in Nederland in de titelrol van ‘Carmen’.

Cora Canne Meijer was toen al sinds 1964 als zangpedagoge verbonden aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Ze zou 30 jaar aan het conservatorium verbonden blijven en schreef een boek over zangpedagogie; ‘Over zingen gesproken’.

Vanmiddag werd ze in het Rosa Spier Huis, waar ze tegenwoordig woont, toegezongen door oud leerlingen Irene Maessen, Reina Boelens, Albert Bonnema en Frans Fiselier. Dante Boon verzorgde de pianobegeleiding en Ellen Schuring de meditatieve inleiding. Een bijzonder mooie zomermiddag in het Rosa Spier Huis in Laren.

Het Reicha Quintet

Gepost op

Deze serie kent een lange geschiedenis. Sinds 1961 werden jaarlijks een aantal concerten georganiseerd met grote namen en mensen die intussen in de vergetelheid zijn geraakt. Op 24 oktober 1987 speelde het Reicha Quintet een programma met blaaskwintetten van Joseph Haydn, Anton Reicha, Jacques Ibert en Carl Nielsen.

Het Reicha Quintet bestond van 1969 tot 2003 en op het moment dat ze in het Stadhuis van Naarden speelden was de bezetting Jeannette Landré (fluit), Jan Jimkes (hobo), Willem van de Laar (klarinet), Joop Oudhof (hoorn) en Jan Berend Kan (fagot).

Bladerend door ons archief viel mijn oog erop omdat deze hoboïst Jan Jimkes in de jaren ’80 mijn wiskundeleraar was op het Bonifatiuscollege in Utrecht. Dhr. Jimkes zou kort na mijn eindexamen conrector worden op het Bonifatius en later de geschiedenis ingaan als onderwijsactivist en oprichter van de actiegroep ‘Vergeten Feiten’. Hij laat nog steeds af en toe van zich horen in de krant als er geageerd moet worden tegen onderwijsvernieuwingen als het studiehuis en de rekentoets.

Jeannette Landré is nog steeds actief als fluitiste en maakt deel uit van het Nederlands Blazers Ensemble. Willem van de Laar is tegenwoordig dirigent.

Babylon Quartet

Gepost op

Dinsdagavond 6 juni is het Babylon Quartet als allereerste strijkkwartet voor hun master geslaagd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Met een 9! In een gevarieerd programma onder de titel “Dusk till dawn; a musical journey through night” presenteerde het kwartet zich aan het publiek en de examecommissie. Ze speelden werk van Arvo Pärt, Ludwig van Beethoven, George Crumb, Radiohead en de McDaniel Brothers. En dat alles met lichtontwerp, decor en video ondersteuning. Op 20 oktober 2017 speelt het Babylon Quartet het eerste concert van het nieuwe seizoen van De Kleine Zaal om de hoek in de Spieghelkerk aan de Nieuwe ‘s-Gravelandseweg in Bussum.

Noa Wildschut en Lucie Horsch

Gepost op

Lucie Horsch speelde in 2013 in Naarden op een avond in samenwerking met het Prinses Christina Concours. Noa Wildschut in 2014. Intussen hebben ze beiden een website, een internationaal agent en bovendien een cd opgenomen.
Vorig najaar verscheen in de NRC een aardig dubbelinterview met deze twee jonge musici, “Piepjong en prof
Op 1 juni soleren ze beiden op het openingsconcert van het Oranjewoud Festival. Dit is intussen traditie: een mini-parade aan solisten en meesterwerken passeren in sneltreinvaart de revue. Dit jaar gebeurt dat met de musici van LUDWIG.

Dudok Kwartet

Gepost op

Het Dudok Kwartet komt net terug van een week spelen op het festival in Segura de la Sierra, een sprookjesachtig bergdorp in een van de grootste natuurgebieden van Spanje. Op hun facebook pagina is een sfeervol verslag te lezen.

Vrijdag 2 juni is hun laatste concert in hun eigen serie in TivoliVredenburg, met op het programma Schuberts Quartettsatz, Mendelssohns strijkkwartet opus 80 en, samen met Ralph van Raat, het pianokwintet van Schnittke. Er zijn nog kaarten verkrijgbaar!

Eric Vloeimans

Gepost op

Eric Vloeimans was het muziekcadeau voor de jubilerende DJ Armin van Buuren met wie hij daags ervoor had opgetreden tijdens The Best of Armin Only in de Amsterdamse Arena. Bij hun eerste ontmoeting vroeg Armin aan Eric iets te schrijven voor hun samenwerking. Het resultaat is het nummer ‘Armin’. Het is ook opgenomen voor de kersverse nieuwe CD Caroussel van de Holland Baroque in een arrangement van Tineke Steenbrink.